Tudod melyik a világ legegészségesebb sportja?
2015. november 18. írta: Kókuszdiéta és Életmód

Tudod melyik a világ legegészségesebb sportja?

A Forbes magazin járt utána a témának, beszélgettek személyi edzőkkel, trénerekkel, fiziológiával foglalkozó szakemberekkel, és az eredmények alapján a tízes lista élére a squash kúszott fel.

squash-1.jpg

A magazin szerint harminc perc intenzív squash a legjobb kardióedzés, a szív- és érrendszerre gyakorolt hatása pedig lenyűgöző. A dinamikus gyors mozgások, a le-fel és oldalirányú kitörések, kitámasztások, ütések, a hatalmas tempó mind-mind jó hatással van a szívre és a tüdőre. A futások, ugrások, ütő mozdulatok célzott erősítést eredményeznek, mind az izomzat, mind pedig a csont- és ízületi rendszer területén.

squash.jpg

Tehát a squash esetében a sport szinte minden jótékony élettani és egészségügyi hatása többszörösen megjelenik, ezért különösen jó mozgásforma egészségünk megőrzése illetve fejlesztése szempontjából.

Miután az átlagos edzésidő 60 perc ezért hosszútávú mozgásprogramban gondolkodhatunk, melynek állóképességet fejlesztő hatása nyilvánvaló.

Az improvizációt igénylő mozdulatok, a pályán való célszerű helyezkedés mozgáskoordinációt fejlesztő értékű, ráadásul a gyors döntéshozás képességét, a jó helyzetfelismerés tulajdonságát is fejleszti, valamint javítja a kéz-szem koordinációt. Ilyen értelemben a squash szellemi sportként is titulálható, hiszen rendkívüli koncentrációt, figyelmet, helyzetfelismerési képességet, és kombinációs munkát igényel. A folyamatos koncentráció pedig mentálisan erősebbé tesz, ezért kiváló eszköz a stresszes élet szövődményeinek megelőzésben is.

Ezen képességek, feladatok hátterében jól fejlett neuro-muszkuláris kapcsolatrendszer (izom-ideg kapcsolódás) és magasrendű idegi funkciók állnak (memória, tanulás, asszociáció). A sporthoz kötött gondolkodás lényegileg tér el a szellemi munka gondolkodási folyamataitól, így rekreációs hatása az értelmiségi munkakörökben dolgozókra is komplexen hat.

A squash a leginkább energiaigényes sportok közé tartozik, hetente 2-3 alkalommal történő edzés hosszú távon a szervezet anyagcsere folyamatait is serkenti, amely jobb közérzetet, gyorsabb regenerációs képességet eredményez. A felgyorsult zsír- és szénhidrát anyagcsere a testsúlyszabályozásban is eredményes, ami az elhízás megelőzésében illetve a testsúly csökkentésében igen hatékony.

A ritmikusan bekövetkező, dinamikus izomfeszülési és relaxációs fázisok, az úgynevezett izompumpa mechanizmussal serkenti a vér- és nyirokkeringést, valamint a következményszerű fokozott verejtékezés egyfajta „méregtelenítésnek” is felfogható. A javuló nyirokkeringés és verejtékezés által az anyagcsere folyamatok során felszaporodó bomlástermékektől való megtisztulás szintén a gyorsabb regenerációt eredményezi.

A squash, mint sporttevékenység az élettani hatások szempontjából a betegségekkel, fertőzésekkel szembeni ellenálló-képességünk fejlesztésében is hatásos. Az immunológiailag aktív anyagok (fehérvérsejtek, immunfehérjék) fokozott termelődése képezi e jó tulajdonságok kifejlődésének alapját. A fizikai terheléskor termelődő béta endorfin a kellemes közérzet kialakításának kémiai okozója, az edzés során relatíve nagy mennyiségben termelődik, amely általános nyugtató, relaxáló hatású.

Sportegészségügyi szempontból fontos, hogy a squash az időjárás viszontagságaitól függetlenül gyakorolható, mert zárt termi körülmények között zajlik, ezért gyakorlatilag nem nevezhető szezonális sportnak. Egész évben, azonos körülmények között bonyolítható, ami sok megbetegedés elkerülését teszi lehetővé azoknak, akik erre hajlamosak.

A squash szinte minden életkorban javasolt, hiszen nem tartozik a különösen sérülésveszélyes sportok közé.

Versenysportban szerepelni szándékozók esetében 5-6 éves korban különösen indokolt, mivel finom motorikát igénylő sportként a korai mozgás fejlesztésben magas szintű képességekre lehet szert tenni általa.

Idősebb korban rekreációs jelleggel, illetve az öregedési folyamatok lassítása érdekébe hatásos eszköz. A vénás és kapilláris keringés fokozásával, illetve az artériákon tapasztalható értorna segítségével az időskori magas vérnyomás megelőzésében vagy mérséklésében fontos szerepe lehet. A változatosságot igénylő mozgásforma az ízületek mozgékonyságának és az izomzat rugalmasságának megőrzésében segít, valamint a mozgásterjedelem beszűkülése ellenében hat.

Rendkívül fontos terület a sportolók táplálkozásának kérdése, mivel a komolyan vett sportolás nem nélkülözheti a táplálkozási szokások edzésekhez illetve versenyekhez való illesztését sem.
Fontos az elfogyasztott ételek minőségére és mennyiségére fokozottan figyelni. A rendszeres sportolás olyan környezetet biztosít, melyben a helyes, egészséges táplálkozás, folyadékpótlás megismerése nem nélkülözhető.
A hivatásos sportolókkal, edzőkkel, személyi edzőkkel való együttműködés eredményeként nem csak a squash technikájával, kondíciót fejlesztő értékével ismerkedhet meg a sportoló, hanem a jó életminőséghez szervesen hozzátartozó egészséges táplálkozás szabályaival is.
Az edzések előtt és után fogyasztandó folyadékok, táplálékok és kiegészítők, a squash integráns részét képezik, e nélkül nem képzelhető el siker. A sportos táplálkozásra való áttérés már önmagában elég indok a squash mellett, hiszen a helytelen és egészségtelen táplálkozásnak a hosszú és rövidtávú szövődményei ismeretesek.

A kókusz és a belőle készült táplálékok nagy népszerűségnek örvendenek, mivel fogyasztása során egyre többen fedezik fel az egészség megőrzése szempontjából tapasztalt jótékony hatásait.
A kókusz kedvelt táplálék a sportolók körében, mert élelmi rostokban és fehérjében rendkívül gazdag. Az extra szűz kókuszolaj 92%-a rövid és közepesen hosszú szénláncú telített zsírsavakból épül fel, amelyek könnyen és gyors anyagcserefolyamat mellett szívódnak fel, így szervezetünk számára azonnal felhasználható energiát biztosítanak.

A kiváló minőségű kókuszból készült táplálékok és egy megbízható márka rendszerint nem tartalmaz hozzáadott vizet, szulfitot, tartósítószert, adalék- és töltőanyagokat.
A BANABAN termékek biogazdálkodásból származó, kizárólag csak kókuszból készült termékek célzott gyártására szakosodott üzemben készülnek. A gyártás során nem dolgoznak fel más élelmiszereket, így még nyomokban sem tartalmaznak allergén jellegű összetevőket.

banaban-biokokusz.png

A fehérjék fontossága a sportolók táplálkozásában kiemelt hangsúlyt kap, mert az intenzív izommunka okozta izomrost károsodás helyreállításában elsődleges a szerepük.
Erről többet itt olvashatsz: http://www.biokokusz.hu/feherjekrol

A squash népszerűsége és jelentősége egyre nyilvánvalóbb, mint versenysport az olimpián történő megjelenése is várható. 

Forrás: Dr. Osváth Péter, egyetemi adjunktus, Semmelweis Egyetem, Testnevelési és Sporttudományi Kar, Egészségtudományi és Sportorvosi Tanszék
http://www.deseretnews.com/media/photos/c012005squ.pdf
http://www.topendsports.com/world/lists/fittest-sport/healthiest-forbes.htm

Sok hasznos információt és érdekességet olvashatsz a blogon a jövőben is, ne maradj le semmiről ezért kövesd blogunkat és facebook oldalunkat.
https://www.facebook.com/biokokusz

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kokuszdietaeseletmod.blog.hu/api/trackback/id/tr828090146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.